Temat jest bardzo obszerny i rozwojowy, będzie się więc tu ukazywał w odcinkach.
Spis treści
1. Czym jest kamizelka pilota - skąd się wzięła w filmie i do czego może służyć
2. Wygląd i rozmiary
- dokładne rysunki wyglądu i rozmieszczenia wszystkich elementów (przód, tył, boki, zapięcie, klamerki)
- dokładne wymiary
- jak dopasować rozmiar do swojej sylwetki
3. Potrzebne materiały
4. Jak to jest zrobione
- części składowe (wykroje poglądowe)
- jak zrobić wykrój (krok po kroku)
- jak to pozszywać (krok po kroku)
5. Inne kamizelki
- wersja zimowa (TESB)
- Luke TESB
- ROTJ
- Rogue1
- BoShek
- kamizelka dla pilotki
1. Czym jest kamizelka pilota
Kamizelki używane przez Luke'a i spółkę zostały uszyte specjalnie do filmu, a jako wzór posłużył element eksperymentalnego skafandra kosmicznego Windak, jaki znajdował się w posiadaniu wytwórni (większa dyskusja na ten temat: http://501.hekko24.pl/www/forum/viewtop ... 3&start=15). Przy okazji - nie wiem, czy celowo, czy tak im samo wyszło - odrobinę zmieniono krój (przynajmniej w porównaniu do Windaków, jakich zdjęcia widziałam).
Do czego może służyć taka kamizelka? W prawdziwym skafandrze, na ile moja nikła wiedza mi podpowiada, najprawdopodobniej stanowiła element systemu kompensacji ciśnieniowej. Na dużych wysokościach (nie mówiąc już o próżni kosmicznej) powietrze jest zbyt rozrzedzone, aby człowiek mógł oddychać (nawet jeśli składałoby się z czystego tlenu). Oprócz podania mieszanki oddechowej pod odpowiednio dużym ciśnieniem, pilota trzeba jeszcze ubrać w szczelny skafander, który będzie dostosowywał się, aby zawsze dokładnie zrównoważyć ciśnienie tejże mieszanki wewnątrz organizmu - w przeciwnym przypadku kosmiczna przygoda szybko skończy się chorobą dekompresyjną i śmiercią. (Ewentualnie, pilot może przebywać w szczelnej kabinie wypełnionej powietrzem o odpowiednim ciśnieniu - w takim przypadku też zwykle stosuje się skafandry kompensacyjne, na wypadek, gdyby coś się popsuło albo trzeba się było katapultować. To ostatnie, rzecz jasna, dotyczy samolotów, nie rakiet...)
A do czego to mogło służyć w Odległej Galaktyce, gdzie prawa fizyki i technika różniły się od naszych? Cóż, kompensacja ciśnienia nie była potrzebna, gdyż - jak uczą książki z dawnego EU (obecnie Legends) - pilot miał wokół siebie ochronną bańkę pola magnetycznego, która izolowała go od próżni, nie pozwalając uciec otaczającemu go powietrzu nawet, gdy w statku zbiła się szybka albo gdy musiał się katapultować (szkoda, że w naszym świecie tak to nie działa...). W rurkach kamizelki mogą więc kryć się przewody z prądem, potrzebne do wygenerowania tegoż pola.
Biorąc pod uwagę, że starwarsowa technika jest bardziej zaawansowana i różna od naszej, w kamizelce mogą też znajdować się czujniki do monitorowania funkcji życiowych pilota i regulacji różnych parametrów środowiskowych (ogrzewanie/chłodzenie, przykładowo).
Wreszcie, może stanowić ona część - rozumianego na sposób gwiezdnowojenny - układu kompensacji przeciążeń.
2. Wygląd i rozmiary
Według aktualnych standardów Rebel Legionu, kamizelka powinna spełniać następujące wymogi: http://501.hekko24.pl/www/forum/viewtop ... 109&t=3431
I tutaj muszę od razu jasno zaznaczyć: W STANDARDACH JEST BŁĄD, dotyczący minimalnej liczby rurek na tylnej części kamizelki. Powinno być "co najmniej 15". Wzięło się to zapewne stąd, że w niektórych ujęciach kamizelka Luke'a (na której się wzorowano) ma jakoś tak zawinięty górny brzeg, co wygląda jak dodatkowa rurka. W innych ujęciach widać jednak wyraźnie, że rurek jest 15. Dla jasności: Biggs i Dreis również mają po 15 rurek, natomiast niektórzy piloci w scenie odprawy - 16. I tego będę się dalej trzymać, ponieważ w przypadku różnicy pomiędzy spisanymi standardami a źródłami filmowymi, pierwszeństwo ZAWSZE ma to, co widać w filmie.
(A niezależnie, jestem dziad futerkowy, bo przegapiłam moment ustalania nowych standardów i nie wzięłam udziału w dyskusji.)
Do określenia dokładnego wyglądu kamizelki użyłam następujących źródeł:
. Wszystkie wymiary i krój wyznaczyłam na podstawie screenów z "Nowej nadziei" (z tej strony: https://starwarsscreencaps.com/), głównie ze scen rozmowy Luke'a z Biggsem i Dreisem, odprawy pilotów i wsiadania do myśliwca. Przy wymiarowaniu przyjęłam następujące założenia:
- szeroka przerwa między rurkami na przedniej części ma dokładnie 2" szerokości,
- przerwa między rurkami na tylnej części (tam, gdzie biegnie pasek) ma dokładnie 1 1/2" szerokości,
- ramiączko ma 1 3/4" szerokości.
. Niektóre detale wykończenia podpatrzyłam na oryginalnej kamizelce od Windaka:
http://s968.photobucket.com/user/Pete-S ... t=3&page=1
(i podejrzewam, że kombinezon na zdjęciach to ten sam, który posłużył jako strój BoSheka

. Pewne szczegóły - głównie rozmieszczenie szelek i kształt bocznej krzywizny - zaczerpnęłam też z tego tutoriala:
http://www.forum.rebellegion.com/forum/ ... hp?t=19556 . (Na chwilę obecną nie jest on już jednak za dobry, bo podane wymiary i krój różnią się od filmowych. A do metody szycia też mam trochę zastrzeżeń.)
Na podstawie powyższych, kamizelka - model ANH wygląda następująco:
Przód:


Tył i zapięcie boczne:


Klamerka od bocznego zapięcia - najbardziej zgodna z filmową (zdjęcie ze strony RL). Na czerwono zaznaczyłam właściwe wymiary:

Tylny pasek - sama klamerka i zapięcie:

Wymiary
Wymiary większości detali są stałe, zamieściłam je na rysunkach. Długości i szerokości samej kamizelki zależą od wymiarów pilota - jak udało mi się stwierdzić, dla aktorów strój ten szyto w dwóch (co najmniej) rozmiarach:
"M" - wzrost ok. 165-175cm (Luke, Biggs - dla jasności, pan Hagon jest dużo niższy niż - według źródeł - grany przez niego Biggs)
przód:
ap = 8 1/2" = 216mm
hp = 8 1/2" = 216mm
gp = 3" = 76mm
xp = 14mm
yp = 17mm
zp = 25mm
odstępy między rurkami = 5mm
tył:
at = 9" = 229mm
ht = 10 1/2" = 267mm
gt = 3 1/2" = 89mm
xt = 15mm
yt = 15mm
zt = 30mm
odstępy między rurkami = 6mm
"L" - wzrost ok. 175-185cm (Dreis, niektórzy piloci na odprawie)
przód:
ap = 10" = 254mm
hp = 9 1/2" = 241mm
gp = 3 1/2" = 89mm
xp = 11mm
yp = 18mm
zp = 30mm
odstępy między rurkami = 8mm
tył:
at = 11" = 279mm
ht = 11 1/2" = 292mm
gt = 3 3/4" = 95mm
xt = 13mm
yt = 17mm
zt = 30mm
odstępy między rurkami = 8mm
Liczby powyższe, w razie potrzeby, można ekstrapolować dla pilotów wyższych lub niższych. W przypadku osób bardzo wysokich można zwiększyć liczbę rurek (tak, aby odległości między nimi nigdy nie były znacząco większe od 8mm), zawsze jednak u dołu części przedniej i u dołu części tylnej muszą być po dokładnie 2 rurki.
(Myślę jednakowoż, że znacząca większość załapie się na rozmiar "L"

Szerokość dolnej części kamizelki (bp i bt) wyznacza się tak: mierzymy obwód klatki piersiowej OK, odejmujemy od niego 15cm (na zapięcia), a to, co zostało, dzielimy na dwie części, tak, aby bp było trochę większe niż bt (różnica między nimi powinna być tym większa, im lepiej umięśniony pilot).
W przypadku pilotów bardzo szczupłych (bądź przeciwnie), aby kamizelka dobrze leżała, wymiary pionowe trzeba dopasować do wzrostu, a poziome (ap, at, zp, zt) wziąć o parę cm - a nawet "o rozmiar" - mniejsze (albo większe). Piloci o szczególnie dużym OK przy wyznaczaniu bt i bt mogą przyjąć, że zapięcia są trochę szersze (np. 20cm).
Przykłady:
Pilot średniej budowy, wzrost 180cm, OK=90cm => rozmiar "L", bp=39cm, bt=36cm
Pilot bardzo wysoki, dobrze zbudowany (wzrost 188cm, OK=97cm) => rozmiar "większy niż L", bp=43cm, bt=39cm
Długość ramiączka kamizelki to odległość między górnym brzegiem przedniej a górnym brzegiem tylnej części kamizelki, mierzona po lekkim skosie (zgodnie ze sposobem, w jaki jest ono wszyte). Górny brzeg z przodu powinien być się tuż poniżej kołnierzyka-stójki kombinezonu, a z tyłu znajdować się jakieś 6-7cm od niego. W zależności od gabarytów pilota, będzie to od kilkunastu do dwudziestu-kilku cm (ale nie mniej niż 16, bo głowa nie przejdzie

3. Potrzebne materiały
Tkanina o splocie płóciennym (https://pl.wikipedia.org/wiki/Splot_p%C5%82%C3%B3cienny), w kolorze białym. Dla Soontira Fela (i imperialnych pilotów 181 Pułku

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest kordura/kodura (ang. ballistic nylon) - mocna, impregnowana tkanina, z jakiej szyje się plecaki, sportowe torby, pokrowce itp.. Jest dość gruba, więc nie trzeba dawać podwójnych warstw, i nie strzępi się przy krawędziach. Wadą natomiast (w przypadku robionej z niej odzieży

Można również użyć impregnowanego ortalionu, który jest bardziej przepuszczalny, ale ma on drobniejszy i trochę inny splot i, niestety, odrobinę strzępi się przy brzegach. Ponieważ jest cieńszy, spodnią część kamizelki trzeba zrobić z dwóch warstw, do obszycia rurek wystarcza pojedyńcza. Poza tym w czasie szycia na maszynie trzeba od czasu do czasu czyścić igłę, bo substancja impregnująca lubi ją oblepiać


Zakładając, że (jak to zwykle ma miejsce) szerokość beli materiału jest równa 150cm, na kamizelkę potrzeba:
- w przypadku kodury - mniej niż 1mb tkaniny (dla pilota o wzroście 160cm potrzeba ok. 0,6mb materiału),
- w przypadku ortalionu schodzi trochę więcej, ale powinien wystarczyć 1mb.
Kodura kosztuje od 10zł/mb, ortalionu dawno nie używałam, ale jest chyba droższy.
Kawałek skóry lub sztucznej skóry na wzmocnienia bocznych zapięć. W kolorze zgodnym z tkaniną - białym lub białawym (co prezentuje się nawet lepiej niż czysta biel), dla Fela szarym. Wystarczy ścinek mniej więcej wielkości dłoni (10 x 15cm). Można to bez problemu dostać np. w zakładzie tapicerskim albo kaletniczym, wystarczy ładnie poprosić.
Rurka o średnicy 6mm. Najlepsza jest przezroczysta rurka poliuretanowa. Można ją kupić w sklepie akwarystycznym (wężyk CO2). Potrzeba będzie od 6 do 8 mb (w zależności od rozmiarów pilota), a kosztuje od 2zł/mb.
Taśma o szerokości 2,5cm (1") na zapięcia i pasek z tyłu, w kolorze kamizelki. Może to być najbardziej zgodna z filmową gruba taśma bawełniana ("jodełka") albo taśma parciana. Potrzebny będzie niecały metr, a kosztuje od 1zł/mb.
Dwa srebrne zapięcia typu "tik-tak", najlepiej o kształcie i rozmiarach podanych wyżej. Można próbować je kupić w sklepie z artykułami kaletniczymi (okucia kaletnicze) albo poszukać na starzyźnie jakiejś teczki z podobnymi. Zadanie może być trudne, bo obecnie modne są bardziej nowoczesne formy zapięć... z kolei przy starych teczkach czy walizkach prawie na pewno będą takie o owalnym kształcie "części żeńskiej".
Mnie osobiście takie o "najbardziej pożądanym" kształcie - ale i tak trochę mniejsze, niż powinny być - udało się zdobyć RAZ. W sklepie "Majax" w Warszawie, kosztowały 9zł/szt. Obecnie już im się skończyły, teraz mają w tej samej cenie takie, w sumie ładne, ale też trochę za małe i trzeba do nich dokupić nity mocujące (10zł/10szt):

Czarna klamerka-regulatorek do paska o szerokości 2,5cm. Najlepsza - bo zgodna z filmową - jest klamerka od plecaka/szelek taktycznych ALICE, ale, jak na razie, nie udało mi się namierzyć miejsca, gdzie sprzedają takie luzem, a same szelki są dość drogie. Może kto inny będzie miał więcej szczęścia w szukaniu - a jeśli nie uda się upolować oryginalnej, wystarczy zwykła plastikowa, która w pasmanterii kosztuje kilkadziesiąt groszy.
C. D. N.